GI-vikt

gi-vikt

Att gå ner i vikt med hjälp av GI är inget ovanligt utan nästan mer självklart. Vissa kallar det att man når sin GI-vikt. 


GI-vikten är din vikt, som du har när du inte äter skräpmat. I kombination med daglig motion så bör du hamna i det som skulle kallas för din naturliga kroppsvikt. 


GI-METODEN

GI-metoden uppfanns i början på 1980-talet och var då den kosthållningen som man rekommenderade diabetiker att hålla. Introduktionen av GI-metoden innebar att man nu slutade att dela in kolhydrater i enkla eller komplexa kolhydrater. Istället började man från och med nu benämna kolhydrater som snabba eller långsamma, beroende på hur lång tid det tar för kroppen att spjälka dem. Denna kosthållning ledde, i de fall övervikt förelåg, nästan alltid till viktnedgång.

Att äta enligt GI-metoden innebär att man väljer mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och fett – i en sund balans. En sådan här kosthållning medför en jämnare blodsockernivå och därmed också långsammare utsöndring av insulin. Vissa lindrigt drabbade diabetiker kan med hjälp av kosten hålla sin insulinnivå jämn och på så sätt undvika att behöva tillföra insulin i form av tabletter. 

Enkelt uttryckt kan man säga att GI-metoden innebär att man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker.


GI-VIKT

Genom att äta enligt GI-metoden kan du minska din vikt om du lider av övervikt. Genom att äta en kost som stabiliserar ditt blodsocker och därmed insulinnivåerna i din kropp. Att därutöver inte tillföra kroppen för stora mängder mat, och mat av "bra" sort, det vill säga långsamma kolhydrater, bra med protein och fett, mycket grönsaker som ger dig vitaminer och mineraler som du behöver. 


VAD KAN MAN ÄTA?

När du äter enligt GI-metoden ska du äta fem mål om dagen. Vissa dieter eller kosthållningar för viktnedgång är så stränga att de är svåra att följa och därmed blir det också svårt att nå målet att gå ner i vikt. Vill du nå din GI-vikt ska du inte hoppa över måltider eller börja svälta dig. Endel männsikor äter för lite för att kunna gå ner i vikt. Det betyder att kroppen tror att det är risk för svält, och sätter på minimal förbränning, vilket gör att kilona sitter hårt. Tvärtom ska du äta regelbundet och väl sammansatt kost. 

För att underlätta för dig har vi tagit fram menyförslag som du kan utgå ifrån för att skapa din egen gi-meny.


GI-frukostar

GI-mellanmål

GI-luncher

GI-middagar

Att lyckas med sin viktnedgång är en kombination av kost, motion och målmedvetenhet. Vi tror att GI-metoden är en enkel sund och bra diet att minska i vikt av, men även en kosthållning du kan ha med dig och leva efter - hela livet. 

LYCKA TILL!